- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Praėję 2019 m. Lietuvos automobilių rinkoje buvo aktyvūs, tačiau pardavimų rezultatai mažesni nei 2018-aisiais.
Draugai ukrainiečiai
Autoplius.lt duomenimis, per praėjusius metus Lietuvoje įvyko 453,7 tūkst. automobilių sandorių – 1,5 proc. mažiau nei per rekordinius 2018-uosius. Portalo komunikacijos vadovas Matas Buzelis pastebi, kad labiausiai sulėtėjo prekyba naudotais automobiliais.
"Per 2019 m. Lietuvoje buvo parduota beveik 265 tūkst. šalyje jau registruotų automobilių, o nuolatinei registracijai įvežta kiek daugiau nei 140 tūkst. naudotų M1 ir N1 lengvųjų transporto priemonių. Galima teigti, kad vidinėje rinkoje sandorių skaičius beveik išliko stabilus ir sumenko tik 1 proc., tačiau importo rinka susitraukė net aštuntadaliu", – teigia M.Buzelis.
Tuo metu didžiausią Baltijos šalyse Kauno automobilių turgų administruojančios bendrovės "Varanas" vadovas Valentinas Naujanis tvirtina, kad metų pabaigoje turguje buvo matomas pirkėjų iš užsienio šalių – labiausiai Ukrainos, suintensyvėjimas. "Naujasis Ukrainos prezidentas sutiko padaryti nuolaidų, taikomų automobilių, įvežamų iš ES muitams, tad ukrainiečiai liovėsi vežti automobilius iš Lietuvos su lietuviškais registracijos numeriais. Tai leido ukrainiečiams turguje rinktis ir brangesnius automobilius. Dabar jie daugiausia dairosi automobilių už 5–6 tūkst. eurų", – sako V.Naujanis.
Metų pabaigoje pašnekovas teigė stebėjęs ir pirkėjų iš Kirgizijos suaktyvėjimą, nes iki 2020 m. sausio 1 d. iš ne Muitų sąjungos šalių įvežamiems automobiliams buvo taikomas laikinai sumažintas muito mokestis. Nuo šių metų pradžios jis vėl augo, tačiau, pasak UAB "Varanas" vadovo, Kirgizijoje politikai labai keičiasi, tad nuolaidų muitams dar galima sulaukti.
Populiarumas mažėja
2019 m. Lietuvos automobilių rinkai buvo pateiktas ne vienas egzaminas. Nuo vasario pabaigos ukrainiečių nebežavėjo Lietuvoje registruotų naudotų automobilių pasiūlymai – naudotų transporto priemonių eksportas susitraukė pastebimai. Taip pat pernai buvo ne tik daug kalbama apie galimą taršos mokestį, bet ir imtasi veiksmų. Tiesa, kol kas, anot M.Buzelio, planas apmokestinti automobilių registraciją nėra panašus į priemonę taršai valdyti.
Vairuotojai išgirdo apie planus Lietuvoje apmokestinti automobilių sandorius ir tai galėjo padaryti poveikį jų pasirinkimui.
Autoplius.lt duomenimis, naudoto automobilio vidutinė rinkos kaina paskutinį praėjusių metų ketvirtį šoktelėjo iki 4,7 tūkst. eurų – 12 proc. arba 500 eurų daugiau nei 2018-ųjų tuo pačiu laikotarpiu. Tačiau tai nereiškia, kad automobiliai brango. "Vairuotojai išgirdo apie planus Lietuvoje apmokestinti automobilių sandorius ir tai galėjo padaryti poveikį jų pasirinkimui. Pastebime, kad iš užsienio įvežė mažiau automobilių, tačiau rinkosi naujesnius. Dėl to ir padidėjo vidutinė naudoto automobilio rinkos kaina", – akcentuoja M.Buzelis.
Populiariausia nuolatinei registracijai į Lietuvą įvežtų automobilių amžiaus grupė išliko 11–15 metų. 2019-ųjų paskutinį ketvirtį iš visų importuotų naudotų automobilių šiai amžiaus grupei priklausė 44,8 proc. automobilių – 1,6 proc. punkto mažiau nei tuo pačiu 2018-ųjų laikotarpiu.
Iš nuolatinei registracijai į šalį įvežtų automobilių dyzeliniai paskutinį praėjusių metų ketvirtį sudarė 71 proc. Anot Autoplius.lt komunikacijos vadovo, tokios mažos šio degalų tipo proporcijos rinkoje nefiksuota bent 10 metų. Automobilių rinkos ekspertas teigia, kad naudotų automobilių rinka yra labai inertiška ir vairuotojų pasirinkimą pakeisti galintys veiksniai rezultatą pakeičia ne akimirksniu.
Valentinas Naujanis. Elijaus Kniežausko nuotr.
Patys populiariausi
"Norėtume džiaugtis bei tikėti lyg ant mielių augančiais naujų automobilių pardavimais, tačiau 50,8 tūkst. tokio tipo sandorių per praėjusius metus yra tik tai, ką norėtųsi matyti. Iš tiesų apie 40–45 proc. iš visų naujų automobilių nė neišriedėjo į šalies kelius, o buvo reeksportuoti. Tai stipriai iškreipia statistiką", – padidėjusius reeksporto mastus atskleidžia M.Buzelis.
Automobiliai iš turgaus keliauja nebe po vieną ar du – perpardavėjai iš Ukrainos jau nuomojasi lietuvišką autovežį, kuriuo automobiliai nugabenami iki Lenkijos-Ukrainos pasienio, kur yra iškraunami ir pervaromi per sieną.
Neskaitant markių, kurių didžioji dalis automobilių buvo ir yra reeksportuojama, daugiausia naujų automobilių per 2019 m. pardavė "Toyota" – net 5 121. Šis Japonijos automobilių gamintojas Lietuvoje sugebėjo išlaikyti trapią 34 vnt. automobilių persvarą prieš antroje vietoje likusią "Volkswagen" markę. Trečioje vietoje – "Škoda" su 2 863 per metus užregistruotais naujais modeliais.
Atmetus galimą reeksporto dalį 2019-aisiais buvo užregistruota apie 28,5 tūkst. naujų automobilių arba penktadaliu daugiau nei per 2018 m.
2020-ųjų prognozės
M.Buzelis sako, kad 2020-aisiais Lietuva turėtų nuspręsti, kokia taršos politika reikėtų vadovautis. Tikėtina, kad nuo liepos 1 d. planuojamas įvesti registracijos mokestis šiek tiek pakoreguos naudotų automobilių rinką. Senesnių automobilių savininkai juos bus priversti pardavinėti mažesnėmis kainomis, nes pirkėjams teks naujo mokesčio našta", – šių metų prognozes komentuoja M.Buzelis. Pasak rinkos eksperto, gali būti, kad senesnių automobilių sandorių sumažės, nes pardavinėti juos mažesnes pajamas turintiems gyventojams paprasčiausiai bus ekonomiškai netikslinga.
V.Naujanis pardavimų skaičių Kauno automobilių turguje labiausiai sieja su į jį atvykstančiais ukrainiečiais ir šios šalies ekonomine situacija bei mokesčių politika. "Ukrainos rinka yra alkana vakarietiškų automobilių ir jeigu ten sutvarkyta muitų politika ir ji pasidarys palankesnė importuojamiems naudotiems automobiliams, tikiu, kad 2020-ieji gali būti labai geri metai", – viliasi pašnekovas.
UAB "Varanas" vadovas pastebi, kad, pasikeitus mokestinei politikai Ukrainoje, keičiasi ir pirkėjų iš Ukrainos įpročiai. "Automobiliai iš turgaus keliauja nebe po vieną ar du – perpardavėjai iš Ukrainos jau nuomojasi lietuvišką autovežį, kuriuo automobiliai nugabenami iki Lenkijos-Ukrainos pasienio, kur yra iškraunami ir pervaromi per sieną. Neretai į turgų atvažiuoja ir šeimos, norinčios atsinaujinti automobilį arba perpardavėjui pateikiamas konkretus užsakymas, kokio automobilio reikia", – sako pašnekovas. Jis teigia, kad ukrainiečiai, perkantys po kelis automobilius pasitelkia ir vietinių pagalba, o automobilis iki Lenkijos-Ukrainos pasienio nuvairuojamas lietuvio, kuris iš ten grįžta pats. "Tokia nauja paslauga – automobilių pervarinėtojas", – juokiasi V.Naujanis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nebenaudojami automobiliai – galvos skausmas kaimynams: bauda siekia ir 15 tūkst. eurų7
Prieš kelerius metus buvo stengiamasi iš kiemų pašalinti nebenaudojamus automobilius. Vis dėlto, seni griozdai iš vietos nepajuda ir toliau, kai kurie automobiliai vienoje vietoje stovi net keletą metų. Neprižiūrėtos transpor...
-
Žinia vairuotojams: tam tikrais atvejais eismo įvykio kaltininką nustatytų draudikai
Seimas svarstys Vidaus reikalų ministrės parlamentarės Agnės Bilotaitės siūlymą supaprastinti eismo įvykių įforminimą, kuriuose nežuvo ir nebuvo sužeistas žmogus, o vairuotojai nesutaria dėl įvykio aplinkybių. ...
-
Naujovė – jautri, bet ne visiems
Įmonės, svarstančios kitąmet įsigyti naują automobilį, turėtų jau dabar atidžiai dėliotis planus, nes, pamiršus svarbią naujovę, gali laukti netikėta staigmena. ...
-
Brangenybės ieško naujų šeimininkų1
Svajojantys savo kolekcijas papildyti unikaliu rodsteriu „Horch 855“ ar itin retu „Porsche 911 SC/RS“, tai galės padaryti jau šį mėnesį. ...
-
Automobiliai – vis saugesni, bet žalų statistika – skaudi1
Visi vairuotojai įpareigoti savo transporto priemones apdrausti privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu (PCAD), tačiau dažnas, norėdamas jaustis dar ramiau, renkasi ir kasko. ...
-
Ekologiška judumo priemonė – lyg tiksinti bomba5
Rugsėjį Kaune ir Vilniuje vienas po kito nuvilnijo didelių nuostolių padarę gaisrai, kuriuos sukėlė sprogusios paspirtukų baterijos. Prieš tai panašių atvejų fiksuota mažesniuose šalies miesteliuose. Kaip išvengti vis da...
-
„Volkswagen“ sutiko automobilių savininkams Austrijoje išmokėti 23 mln. eurų kompensacijų
Vokietijos automobilių pramonės milžinė „Volkswagen“ pasiekė 23 mln. eurų vertės neteisminį susitarimą su jos automobilių savininkais Austrijoje, nukentėjusiais nuo „dyzelgeito“ skandalo, trečiadienį pranešė Austrij...
-
Vilniuje – vandalų išpuolis: atšauktas autonominio autobuso testavimas4
Trečiadienį Vilniuje turėjęs vykti autonominio autobuso testavimas buvo atšauktas dėl vandalų išpuolio, praneša „Judu“. ...
-
Keičiasi vienkartinių leidimų nuvykti į techninės apžiūros stotį išdavimo tvarka8
Nuo antradienio keičiasi vienkartinių leidimų nuvykti į techninės apžiūros (TA) stotį išdavimo tvarka. Pagal naują Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus įsakymą, tokį leidimą bus galima užsisakyti tik du kartus. ...
-
Didmiesčiai ruošiasi įvesti mažos taršos zonas: apie apmokestinimą kol kas nesvarsto6
Nuo artėjančių metų sausio 1 d. Lietuvos didmiesčiuose turės įsigalioti mažos taršos zonos, tačiau priimti sprendimų savivaldybės neskuba. Panevėžys ir Klaipėda jau praneša apie vietas, kur mažos taršos zonos bus įdiegtos, ...