- „Kauno dienos“, BNS inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Automobilių vairuotojai gūdžią naktį tuščioje sankryžoje prie šviesoforo sąžiningai laukia žalio signalo, o pėstieji net dieną nesižvalgydami žengia per gatvę degant raudonam.
Smerkia vieni kitus
Susidaro įspūdis, kad pėstieji ir įvairių mikrojudumo priemonių vairuotojai Kelių eismo taisykles (KET) suvokia ne kaip privalomas, o tik kaip rekomendacinio pobūdžio.
Toks taisyklių ignoravimas kiršina eismo dalyvius: dviratininkai pyksta, kad automobilių vairuotojai per mažai atidūs ir neįjungia posūkių signalų, vairuotojai savo ruožtu niršta, kad pėstieji net perėjose nepakelia akių nuo telefonų, o žingsniuojantys grūmoja paspirtukininkams.
Ne ką geresnė situacija ir šaligatviuose. KET leidžia važiuoti jais tik tada, kai nėra dviračių takų ir važiuojamoji dalis nėra tinkama mikrojudumo dalyviams, tačiau pėstieji turi nuolat žvalgytis per petį, kad ant jų neužlėktų it akis išdegę maisto išvežiotojai ir kiti ratuotieji eismo dalyviai.
Trauma, bauda ir žala
„Dviratininkų ar pėsčiųjų civilinės atsakomybės draudimo rinkoje nėra, išskyrus pavienius atvejus, kai draudžiama kaip priedas prie kito draudimo produkto. Todėl mūsų statistikoje visi dviratininkai ir pėstieji yra tik nukentėjusieji. Tačiau tai toli gražu nereiškia, kad jie visada būna nekalti“, – sakė Andrius Žiukelis, draudimo bendrovės BTA Ekspertizių skyriaus vadovas.
Jis paaiškino, kad tais atvejais, kai žala transporto priemonei ar žmogui padaroma dėl civilinės atsakomybės draudimu nedrausto asmens kaltės (pavyzdžiui, pėsčiojo), galioja civiliniai santykiai – jeigu avarija įvyko dėl pėsčiojo ar dviratininko kaltės, vairuotojas gali reikalauti atlyginti žalą – tartis gražiuoju arba kreiptis į teismą.
KET nenumatyta išimtis, kad naktį galima nepaisyti šviesoforo signalų.
Galingų paspirtukų atveju situacija kiek kitokia: Privalomojo draudimo įstatyme neseniai atsirado pareiga drausti tam tikrus paspirtukus civilinės atsakomybės draudimu. Tačiau išmokų pagal tokių transporto priemonių draudimo sutartis, pasak A. Žiukelio, BTA kol kas nėra išmokėjusi.
„Kita vertus, sezonas dar net neįpusėjo. Be to, pats draudimo reikalavimas – visiškai naujas, galiojantis pirmus metus. Dėl to galima numanyti, kad reikšminga dalis paspirtukų, kuriems tai privaloma, dar neapdrausti“, – pridūrė BTA Ekspertizių skyriaus vadovas.
Pažeidžiamiausi dalyviai
Jorūnės Liutkienės, Policijos departamento komunikacijos skyriaus vyriausiosios specialistės teigimu, policija reguliariai pasitelkia visas suplanuotas prevencines priemones, kurias numato ir leidžia teisės aktai. Deja, darbo nemažėja.
Policijos departamento duomenimis, 2023 m. užfiksuoti 9 024 pėsčiųjų ir 8 687 dviratininkų ir elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojų padaryti KET pažeidimai. Tai – maždaug po 24 pažeidimus per dieną abiem eismo dalyvių kategorijoms.
Pėstieji – pažeidžiamiausi eismo dalyviai, tačiau nemažai jų sąmoningai nesilaiko KET reikalavimų ir kerta gatvę ne tam skirtose vietose.
„KET nenumatyta išimtis, kad, pavyzdžiui, naktį galima nepaisyti šviesoforo signalų. Prie sankryžų įrengtos vaizdo stebėjimo sistemos fiksuoja tokius atvejus“, – priminė J. Liutkienė.
Esminės taisyklės
Policijos pareigūnai pabrėžia, kad kiekvienas pėsčiasis privalo būti sau itin griežtas ir elgtis atsakingai: važiuojamąją kelio dalį kirsti tik tam skirtose vietose – perėjose, reguliuojamose sankryžose, požeminėse perėjose, o jeigu jų nėra – tai daryti tik įsitikinus, kad yra saugu.
Noras sutrumpinti ėjimo atstumą – perbėgti gatvę bet kurioje vietoje, kur labai intensyvus eismas, gali turėti skaudžių padarinių.
Netgi einant per pėsčiųjų perėją reikia įsitikinti, kad gatve važiuojantys automobiliai sustojo, ir tik tuomet žengti pirmą žingsnį. Tai ypač svarbu tamsiuoju paros metu, kai vairuotojams sunkiau pastebėti pėsčiuosius, dviratininkus ir mikrojudumo priemonių vairuotojus.
„Deja, pėstieji dažnai tvirtina, esą perėjoje pirmenybė – jų, todėl suspėti sustoti – vairuotojų atsakomybė. Toks požiūris – ydingas ir pavojingas“, – sakė A. Žiukelis.
Labai svarbūs ir atšvaitai, žibintuvėliai, ryškiaspalvės liemenės. Šios priemonės tamsiuoju paros metu neapšviestose vietose yra privalomos. Be to, einant per perėją draudžiama naudotis telefonu ir kitais dėmesį nukreipiančiais daiktais.
Dviračio ar elektrinio paspirtuko vairuotojas, judėdamas kelkraščiu, pėsčiųjų ir dviračių taku, šaligatviu, privalo suteikti kelią pėstiesiems ir neturi jiems niekaip trukdyti ar juo labiau kelti pavojų. Pro pėsčiąjį važiuojant reikia pristabdyti ir važiuoti 3–7 km/val. greičiu, kuris yra artimas pėsčiojo judėjimo greičiui, ir palikti saugų tarpą iš šono. Sukant į kairę ar dešinę, būtina parodyti įspėjamąjį signalą ranka.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
AAD teigia: Lietuvos transporto parkas atsinaujina2
Aplinkos apsaugos departamento (AAD) pareigūnams nuo šių metų rugpjūčio kelių reiduose pradėjus tikrinti transporto priemonių taršą, per tris mėnesius visoje Lietuvoje aplinkosaugininkai sustabdė 472 transporto priemones, iš kur...
-
Transporto sektoriui metai klostėsi sudėtingai: rinka liko nestabili, griežtėja reguliacinė aplinka
Lietuvos transporto ir logistikos įmonės šiuos metus vertina kaip sunkius – nors įmonių pajamingumas šiek tiek padidėjo, bet darbuotojų trūkumas neleido pilnai pasinaudoti pagerėjusia situacija. ...
-
Bilotaitės pasiteisinimas dėl vairavimo egzamino: sprendimas nebuvo priimtas vienasmeniškai9
Buvusi vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė tvirtina, kad dabartinio ministro Vladislavo Kondratovičiaus teiginiai, jog sprendimas uždrausti laikyti vairavimo egzaminus rusų kalba buvo priimtas vienasmeniškai, nesiderinant su kitomis institucij...
-
Ministras: sprendimas atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba nebuvo tinkamai suderintas3
Metams atidėjus sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba, Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius sako, jog toks žingsnis nebuvo tinkamai suderintas su atsakingomis institucijomis. ...
-
VRM atidėjo sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba7
Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius penktadienį pasirašė įsakymą, kuriuo metams nukėlė sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba. ...
-
Šventinė karštinė įsibėgėjo: Kalėdoms išpuošia ir automobilius2
Kol tarp miestų vyksta amžina kova, kurio gi eglė gražiausia, išradingumu kartais nenusileidžia ir paprasti žmonės. Štai ir automobilių mylėtojai bando įrodyti, kad ne prasčiau moka išpuošti savo ratuotas transporto priem...
-
Bilotaitė turi kategorišką nuomonę dėl vairavimo egzamino2
Buvusi vidaus reikalų ministrė konservatorė Agnė Bilotaitė nepagrįstu ir nesuprantamu vadina naujojo vidaus reikalų ministro siekį stabdyti sprendimą nuo sausio vairavimo egzaminus Lietuvoje organizuoti tik lietuvių arba kitomis oficialiomis Europos ...
-
Vežėjų parką papildys elektriniai lokomotyvai3
Krovinių pervežimo bendrovė „LTG Cargo“ įsigijo septyniolika elektrinių lokomotyvų, jie į Lietuvą atvyks 2027-ųjų pradžioje. ...
-
Žali – patys saugiausi, oranžiniai – autsaideriai
Manoma, kad automobilio spalva neturi įtakos, kaip dažnai jis patenka į avarijas, tačiau ryškių spalvų transporto priemonės neretai laikomos saugesnėmis. ...
-
Naujovę „Regitrai“ padiktavo klientai4
„Regitra“ plečia savo asortimentą: įregistravę naują automobilio numerį iš karto galėsite įsigyti ir rėmelį. ...