Įtartini sandoriai: „Ožys“ veikė žaibiškai

Dėl Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimo buvo konfiskuotas kauniečio automobilis. Savininkas planavo jį nusipirkti pats, nes žinojo, kad jo būklė puiki. Tačiau automobilį tiesiog nupūtė iš panosės.

Pyrago gabalas

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) kasmet parduoda tūkstančius konfiskuotų automobilių.

Pavyzdžiui, 2022 m. parduota 2 080 įvairių transporto priemonių už 2,199 mln. eurų, 2023 m. – 1 931 transporto priemonė už 2,296 mln. eurų.

Per pirmus penkis šių metų mėnesius parduota 671 transporto priemonė už 829 tūkst. eurų.

Konfiskuotus automobilius parduoda tarpininkai – bendrovės, laiminčios VMI skelbiamus konkursus. Viena jų – bendrovė „Ožys“.

Į redakciją kreipėsi kaunietis, kurio automobilis buvo konfiskuotas dėl KET pažeidimo. Vyro, kurio tapatybė redakcijai žinoma, pasakojimas kelia įtarimų, kad konfiskuotų automobilių prekybos tinklas – gana pelninga rinka, kurioje neršia savo pyrago gabalo ieškantys suinteresuoti tarpininkai – perpardavinėtojai.

Kuklios kainos

Remiantis VMI „Kauno dienai“ pateikta statistika, vidutinė vieno konfiskuoto automobilio pardavimo kaina yra gana kukli.

Pavyzdžiui, 2022 m. parduotų automobilių vidutinė kaina buvo 1 052 eurai, 2023 m. – 1 189 eurai, 2024 m. – 1 235 eurai.

Nebrangiai buvo parduotas ir redakcijos pašnekovo automobilis – už 1 210 eurų. Vyras tvirtino, kad jo reali kaina turėtų būti apie 10 tūkst. eurų.

Likus kuriam laikui iki konflikto su pareigūnais išsivysčiusio nedidelio KET pažeidimo, dėl kurio iš jo vėliau buvo atimtas vairuotojo pažymėjimas, vyras buvo paskelbęs apie savo automobilio pardavimą. Redakcijai atsiųstoje skelbimo kopijoje rašoma, kad 2003 m. gamybos „VW Transporter-Multivan“ (mėlynas) siūlomas pirkti už 10 tūkst. eurų.

Pasiūla: konfiskuotų automobilių pasirinkimas nelabai skurdus. / Regimanto Zakšensko nuotr.

Patraukli prekė

„Automobilis iš karto buvo rezervuotas už 9 500 eurų. Net neabejojau, kad juo iš karto susidomės. Beveik viską automobilyje buvau atnaujinęs – nuo detalių iki salono“, – pasakojo pašnekovas

Anot jo, VMI, kuriai transporto priemonė atitenka po konfiskavimo, automobilio vertę nustato formaliai ir paviršutiniškai.

Kažkas jį nusipirko už 1 210 eurų. Įdėjęs skelbimą, tokį automobilį parduotum per valandą ir beveik dešimt kartų brangiau.

„Kitaip jie turbūt negali ir aš juos suprantu, bet vis tiek rezultatas neatspindi realybės, nes vertę nustato pagal popierius, metus, ridą, vieną kitą parūdijimą. Čia panašiai, jei, pavyzdžiui, namą vertintų tik pagal kvadratūrą ir jo pastatymo laiką, neatsižvelgiant, ar jame buvo atliktas kapitalinis remontas, kokioje vietoje jis yra ir kitokias svarbias aplinkybes“, – svarstė apmaudą dėl prarasto automobilio jaučiantis vyras.

Sekė aplinką

Jis neslėpė, kad siekdamas susigrąžinti transporto priemonę surengė savotišką sekimo operaciją, kurios tikslas – nepraleisti momento, kai automobilis atsidurs prekyboje ir pirmam jį nusipirkti.

Deja, planas neišdegė. Pašnekovo įsitikinimu, priežastis paprasta ir visiškai nuspėjama – viliojančios prekės pirkėjas galimai jau buvo žinomas iš anksto.

Apie transporto priemonės sekimo istoriją papasakojęs kaunietis atkreipė dėmesį, kad netikėtumai prasidėjo tada, kai jo automobilis buvo išvežtas iš Policijos departamento žinioje esančios automobilių saugojimo aikštelės, kur jis buvo laikomas teismo proceso metu, į bendrovės „Ožys“ aikštelę.

Regimanto Zakšensko nuotr.

Tikėjosi aplenkti

„Birželio 13 d., ketvirtadienį, stovėjau prie policijai priklausančios aikštelės ir laukiau. Žinojau, kad ketvirtadienį VMI jau buvo apskaičiavusi kainą, už kurią turi būti parduodamas man priklausęs automobilis. Mane neoficialiai konsultavęs geranoriškas VMI specialistas sakė, kad, nustačius pardavimo kainą, apie tai informuojama policija ir tada oficialūs VMI tarpininkai, automobilio pardavėjai, gali jį pasiimti ir nusigabenti į savo aikštelę – šiuo atveju „Ožio“ aikštelę“, – pasakojo pašnekovas.

Sužinojęs, kad jo transporteris jau gali būti išvežamas, vyras toliau budėjo prie aikštelės, laukdamas, kada bus gabenamas jo automobilis. Planavo iš karto pasiūlyti jį nusipirkti.

„Aikštelė dirba iki 16 val. Prie tos policijos aikštelės kantriai laukiau. Ilgai prastovėjau. Daug vežė visokių kitokių automobilių, o mano nejudino. Jį išvežė birželio 14 d., baigiantis darbo valandoms. Mano žmona važiavo paskui tralą, kol jis nuvažiavo iki „Ožio“ aikštelės. Tad turėjo prasidėti automobilio pardavimo procedūros, kurios privalėjo vykti visiems prieinamu viešuoju būdu. Tačiau nieko viešo nebuvo“, – savo požiūrį dėstė pašnekovas.

Neužsistovėjo: mėlynos spalvos „VW Transporter“ aikštelėje pabuvo trumpai. / Regimanto Zakšensko nuotr.

Netikėtai pradingo

Redakcijos pašnekovo tvirtinimu, automobilis „Ožio“ aikštelėje buvo pastatytas penktadienį, maždaug 16.10 val.

„Aš tada iš karto užėjau į vidų ir paklausiau – ar yra galimybė man nusipirkti tą automobilį. Atsakė, kam man tas automobilis, jei aš vairuotojo pažymėjimo neturiu. Paaiškinau, kad mano žmona turi. Paklausiau, ar turiu galimybę išsipirkti, sako, nelabai. Tada išvažiavau, manydamas, kad po darbo valandų jo niekas neparduos. Tačiau šeštadienio rytą jo aikštelėje neberadau. Kažkas jį nusipirko už 1 210 eurų. Įdėjęs skelbimą, tokį automobilį parduotum per valandą ir beveik dešimt kartų brangiau“, – apgailestavo buvęs transporterio savininkas.

Jis dar bandė aiškintis, kodėl jo buvęs automobilis buvo galimai parduotas savaitgalį – nedarbo dieną.

„10 val. nuėjau į aikštelę ir paklausiau, ar galėčiau įsigyti transporterį. Man pasakė, kad jis jau yra parduotas. Sakau, kaip galėjo jis būti parduotas, jei nebuvo atliktos būtinos procedūros – turėjo būti nufotografuotas, įdėtas skelbimas. Pardavėjas sako: viską puikiai žinai. Pasakiau, kad visi tie veiksmai nebuvo padaryti, o automobilis parduotas“, – naudos nedavusį pokalbį prisiminė vyras.

Dėl bendrovės „Ožys“ darbuotojų veiksmų vyras kreipėsi Kauno apygardos prokuratūrą. Susipažinusi su skundu prokuratūra informavo, jog skundas išsiųstas į Kauno apskrities vyriausiąjį policijos komisariatą patikslinimui ir tolimesniam nagrinėjimui.

Regimanto Zakšensko nuotr.

Paaiškinimų nebuvo

VMI yra sudariusi sutartį su bendrove „Ožys“, kuri parduoda už KET pažeidimus konfiskuotus automobilius.

„Kauno diena“ bandė susisiekti su šios bendrovės vadovais. Paskambinus į bendrovę, eiliniu darbuotoju prisistatęs asmuo tvirtino negalintis komentuoti situacijos. Jis taip pat tvirtino, negalintis pasakyti vadovo telefono numerio, nes jis – asmeninis.

Redakcija bendrovei „Ožys“ nusiuntė klausimų e. paštu, tačiau atsakymo ir paaiškinimų nesulaukėme.


VMI pažeidimų nemato

Į redakcijos klausimus atsakė VMI prie Finansų ministerijos (FM) kancleris Dainius Jasiulis.

– Kokios yra privalomos procedūros parduodant konfiskuotus automobilius (nuo konfiskavimo iki patekimo į pardavimą ir sandorio su pirkėju?).

– VMI prie FM administruoja konfiskuotas transporto priemones pagal Bešeimininkio, konfiskuoto, valstybės paveldėto, valstybei perduoto turto, daiktinių įrodymų, lobių ir radinių perdavimo, apskaitymo, saugojimo, realizavimo, grąžinimo ir pripažinimo atliekomis taisyklių, patvirtintų LR Vyriausybės 2004-05-26 nutarimu Nr. 634, nuostatas. Apie transporto priemonės konfiskavimą VMI gauna informaciją (pranešimus raštu) iš ikiteisminio tyrimo įstaigų (dažniausiai iš policijos). Prie informacijos yra pridedami įsiteisėję procesiniai dokumentai, kurių pagrindu transporto priemonės buvo konfiskuotos. Taisyklėse yra nustatyta, kad konfiskuoto turto, taip pat ir transporto priemonių kainą nustato perduodančio asmens ir mokesčių inspekcijos, atstovai, prireikus pasitelkę turto vertintojus. Kaina nustatoma atsižvelgiant į turto kokybę, prekinę išvaizdą, realizavimo terminus, prekės specifiką, rinką ir kitus požymius. Po transporto priemonių perėmimo į VMI apskaitą, jos perduodamos parduoti įmonėms, kurios yra laimėjusios viešuosius konkursus dėl pardavimo paslaugų teikimo ir su kuriomis VMI pasirašo trejų metų sutartis dėl minėtų paslaugų teikimo. Įmonės, parduodančios transporto priemones, nuvyksta į transporto priemonių saugojimo vietą, jas parsigabena į pardavimo vietą ir vykdo pardavimus.

– Pil. […] redakcijai tvirtina turintis įrodymų, kad UAB „Ožys“ viešai nepaskelbė, kad jo automobilis yra parduodamas ir tokiu būdu „Ožys“ padarė pažeidimą.

– VMI automobilį „VW Transporter“ perėmė į apskaitą šių metų ir tą pačią dieną realizuotojui (UAB „Ožys“) pateikė šio automobilio perdavimo dokumentus, kurių pagrindu realizuotojas turėjo automobilį perimti ir pradėti juo prekiauti. 2024 06 14 13:27 val. gavo realizuotojo pranešimą, kad automobilis yra paruoštas prekybai, kartu su pranešimu realizuotojas pateikė skelbimo apie parduodamą automobilį nuorodą realizuotojo interneto svetainėje. Pagal realizuotojo pateiktus pardavimo dokumentus, šis automobilis buvo parduotas 2024 06 14 14:12 val. Iš pateiktų dokumentų darytina išvada, kad UAB „Ožys“ pažeidimo nepadarė.

Pažymime, kad konfiskuotas turtas (taip pat ir konfiskuotos transporto priemonės) nuosavybės teise pereina valstybei, kuriai atstovauja VMI. Konfiskuoto turto savininkė yra valstybė, todėl teigti, kad šiuo atveju buvo parduodamas minėtam asmeniui priklausantis automobilis, nėra teisinio pagrindo.

– Ar esate nustatę piktnaudžiavimų (kokių) parduodant konfiskuotus automobilius?

– Sutartyse su pardavėjais yra nustatyta, kad jei pardavėjas neįvykdo arba netinkamai įvykdo sutartyje numatytus įsipareigojimus, VMI prie FM turi teisę pareikalauti atlyginti sutarties sąlygų nevykdymu ar netinkamu vykdymu jai padarytus tiesioginius nuostolius. Sutartyse taip pat yra numatytas sutarčių nutraukimas ir yra nustatytos baudos ir delspinigiai už vėlavimą atlikti paslaugą, už perduotų parduoti transporto priemonių rezervavimą ar kitokį pardavimų stabdymą, už informacijos apie parduodamas transporto priemones paskelbimo pažeidimą ir / ar apie perduotų parduoti transporto priemonių kainos pasikeitimo pažeidimą, už netinkamą perduotų parduoti transporto priemonių priežiūrą ir pan.

Pažymime, kad VMI nuolat kontroliuoja, kaip įmonės, teikiančios VMI transporto priemonių pardavimo paslaugas, laikosi ir vykdo sutarčių dėl šių paslaugų teikimo sąlygas. VMI, vykdydama kontrolę, periodiškai atlieka minėtų įmonių patikrinimus. Jei patikrinimų metu būtų nustatyta piktnaudžiavimo atvejų, VMI spręstų dėl sutarčių nutraukimo.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Direktorius

Direktorius portretas
Gerai prasisukau - 1000 valstybei, 6000 man ir dar katalizatorių pridavėm

Paulius

Paulius portretas
Aš nesuprantu kodėl valstybė nenori uždirbti ir atiduoda visą pelną lenkui. Reikia pardavinėti automobilius viešai per nepriklausomą pardavimo sistemą kaip evarzytynes, kur nebūtų jokių pardavimų iš po stalo ir viskas būtų fiksuota internete. Dabar yra sukurta terpė lobti aikštelės savininkams, kurie neva tai pardavinėja internetu, bet realiai tai yra akių dūmimas. Kitas klausimas kodėl bendrovė turinti saugoti automobilius pastoviai pjausto katalizatorius iš saugomų mašinų?

Anonimui

Anonimui portretas
Bandau padėti Anonimui: jei esi tikrai teisus ir ne beraštis, tau dažnai gali sąžiningai padėti Vartotojų teisių apsaugos tarnyba. Tik turi pasikaustyti kantrybe ir pilai atlikti visus jų keliamus reikalabimus, pvz. turėti raštišką skundžiamojo organo atsakymą, pirkimų čekius ir pan.
VISI KOMENTARAI 48

Galerijos

Daugiau straipsnių