- „Kauno dienos“, linava.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Transporto įmonės vykdo Vyriausybės iškeltus ekologijos reikalavimus, tačiau šalies biudžete numatyti beveik 240 mln. eurų – tik lašas jūroje, palyginti su realiais poreikiais.
Našta – per sunki
Skaičiuojama, kad vienas alternatyviųjų degalų arba elektrinis sunkvežimis gali kainuoti nuo vieno iki kelių šimtų tūkstančių eurų, o pertvarkyti visą transporto parką gali kainuoti ir kelis šimtus milijonų ar net milijardą.
Anot Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinio sekretoriaus Zenono Buivydo, gerais norais grįstas iššūkis – sudėtingas, tai rimta finansinė ir administracinė našta vežėjams, o ir infrastruktūra dar neišplėtota.
Europoje transporto sektorius yra atsakingas už maždaug trečdalį išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Dėl šios priežasties Europos Komisija užsibrėžė tikslą iki 2050 m. tapti pirmuoju klimatui neutraliu žemynu pasaulyje.
„Palaikome dekarbonizacijos idėją, tačiau kyla daug klausimų. Vežėjai vien savo jėgomis visiškai pereiti prie alternatyviųjų degalų nepajėgs, reikia ir Vyriausybės indėlio“, – teigė Z. Buivydas.
Įvertino sąnaudas
Perėjimas prie alternatyviųjų degalų komplikuotas, tačiau nėra neįmanomas. Tai liudija Šiauliuose įsikūrusios uždarosios akcinės bendrovės „Busturas“ patirtis.
Gerais norais grįstas iššūkis – rimta finansinė ir administracinė našta vežėjams.
„Jau nuo 2011-ųjų investuojame į biometano dujomis varomų autobusų parko plėtrą. Susumavę dujomis ir dyzelinu varomų transporto priemonių eksploatacines sąnaudas, didelių skirtumų nepastebime, tačiau dujiniai autobusai kainuoja brangiau ir jų eksploatacinis laikotarpis yra trumpesnis dėl dujų balionų galiojimo termino“, – sakė „Busturo“ generalinis direktorius Vaidas Seirackas.
Siekiant užtikrinti, kad transporto priemonė galėtų saugiai, be trikdžių dirbti ne vien Lietuvos, bet ir Europos keliuose, atitiktų numatytus ekologijos reikalavimus, auga administravimo ir eksploatavimo kaštai.
Biurokratiniai stabdžiai
„Valstybės biudžete numatyti 238 mln. eurų skatinti naudoti alternatyviuosius degalus. Didžiausia dalis – miestų ir priemiestinių viešojo transporto priemonių parkui atnaujinti ir elektromobilių įkrovimo infrastruktūrai plėsti. Taršių sunkiojo transporto priemonių ir autobusų keitimą į elektra, vandeniliu ar biodujomis varomais skatinti numatytas 20 mln. eurų biudžetas“, – kalbėjo Z. Buivydas.
Iki 2030 m. Lietuva, kaip ir kitos ES narės, turi užtikrinti, kad atsinaujinančioji energija transporto sektoriuje sudarytų ne mažiau kaip 14 proc. Remiantis naujausiais duomenimis, Lietuvoje šis rodiklis dabar siekia 6,1 proc.
V. Seiracko teigimu, reikalavimai – tinkami, tačiau biurokratinės procedūros sudėtingos, o finansavimas – per mažas. Tai trukdo efektyviai ir tinkamai įgyvendinti numatytus ekologijos tikslus.
IRU išvados
Tarptautinės kelių transporto sąjungos (IRU) tyrimo duomenimis, geriausias būdas mažinti CO2 emisijų – efektyviai naudoti abu kuro tipus – dyzelį ir elektrą – ir palaipsniui įtraukti biodujas, vandenilį ar kitus alternatyviuosius degalus.
Teigiama, kad tai sumažintų CO2 emisijas maždaug 11 proc. daugiau nei elektrifikacijos ar vandenilio sistemos, kurios šiuo metu teikiamos kaip pagrindinės alternatyvos. Šis planas taip pat leistų pasaulyje transportuoti didesnį kiekį prekių ir pervežti keleivių (maždaug 10 proc. daugiau prekių ir 75 proc. daugiau žmonių).
„Vertinant esamą situaciją ir finansavimą įmonėms, užbrėžtus tikslus pasiekti bus sudėtinga. Būtina intensyviai investuoti į tinkamą infrastruktūrą, koreguoti autobusų įsigijimo kompensavimo sistemą“, – pabrėžė V. Seirackas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Apie išmokas Lietuvos ūkininkams: tai yra skandalas
Ūkininkai piktinasi – konkuruoja toje pačioje rinkoje, tačiau gauna kone trečdaliu mažesnes Europos Sąjungos (ES) paramos išmokas nei vidurkis. Kad padėtį reikia išlyginti, sako ir naujasis žemės ūkio ir maisto eurokomisaras, ta...
-
Iki istorinio žingsnio liko nedaug: bus gražus, įprastas savaitgalis, lemputės nė nesumirksės
Liko vos dvi savaitės iki istorinio žingsnio – Baltijos šalys atsijungs nuo sovietinės elektros sistemos, dar kitaip vadinamo BRELL žiedo. ...
-
Lietuva tęsia milijardų paieškas
Siūlymų, iš kur gauti pinigų gynybai, kaip iš gausybės rago. Prezidentūra norėtų gauti daugiau lėšų apmokestindama valstybės rezervus, paimti ir įdarbinti žmonių indėlius, dar labiau prispausti šešėlį, na ir, ...
-
Lietuvoje – vis daugiau darbo jėgos iš užsienio: prakalbo apie vieną šalį
Lietuvoje daugėja leidimą gyventi šalyje turinčių filipiniečių, dvigubai padidėjo leidimus turinčių Pakistano, Bangladešo ir Indijos piliečių skaičius, rodo sausio mėnesio Migracijos departamento duomenys. ...
-
Kelionių organizatoriai: tikrai yra kelialapių juokingomis kainomis
Lietuvoje ir Europoje pastaraisiais metais žiemą trūkstant sniego, lietuviai šaltojo sezono atostogas vis dažniau praleidžia slidinėdami Skandinavijos šalyse, tačiau aktyviai keliauja ir po šiltuosius kraštus, sako turizmo ve...
-
Lietuvoje pernai registruoti 42 baltarusiški traktoriai – dukart mažiau nei užpernai
Lietuvoje praėjusiais metais buvo registruoti 42 baltarusiškai traktoriai, tai yra maždaug du kartus mažiau negu užpernai, šeštadienį pranešė LNK žinios. ...
-
Generalinis komisaras finansavimą vidaus saugumui ragina susieti su BVP
Lietuvos policijos generalinis komisaras Arūnas Paulauskas ragina vidaus saugumo tarnybas finansuoti skiriant fiksuotą procentą nuo šalies bendrojo vidaus produkto (BVP), kaip finansuojama krašto apsauga. ...
-
Vilniuje norima įvesti rinkliavą už dalijimąsi paspirtukais ir dviračiais
Vilniuje ketinama įvesti rinkliavą už leidimus dalintis elektriniais paspirtukais ar dviračiais. Vieno euro mėnesio rinkliavą joms reikėtų mokėti už kiekvieną siūlomą paspirtukų ar dviratį. ...
-
Byla dėl Kinijos sankcijų Lietuvai bus tęsiama
Europos Komisiją (EK) tęs bylą Pasaulio prekybos organizacijoje (PPO) dėl galimų Kinijos prekybos ribojimų Lietuvai, penktadienį skelbia LRT. ...
-
ILTE: paskolų galės gauti ne tik gaminantys vartotojai
Saulės ir vėjo parkų, skirtų gaminantiems vartotojams, vystytojams bus išdalyta iki 100 mln. eurų paskolų už ne daugiau kaip 3 proc. metų palūkanas, pranešė nacionalinis plėtros bankas ILTE. ...