- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Griežtėjant ekologinėms normoms, visame pasaulyje daugėja hibridinių automobilių. Ypač Europoje, kur gamintojai siekia pasiruošti 2021 m., kai bus įvestos naujos anglies dvideginio emisijos ribos ir jas viršiję gamintojai mokės dideles baudas.
Hibridinės technologijos – tradicinių degalų, kaip benzinas (ar dyzelinas), ir elektros naudojimas – gamintojams leidžia nušauti du zuikius vienu šūviu: kurti ir ekologiškesnius, ir galingesnius automobilius. Dabar gaminamos įvairios hibridinių automobilių modifikacijos ir toli gražu ne visos yra vienodos. Kuo gi jos skiriasi?
Lengvieji hibridai
Pastaruoju metu lengvieji hibridai ("Mild hybrid") – sparčiausiai populiarėjantis hibridinių automobilių tipas. Šios technologijos yra ir prabangūs modeliai tokie kaip "Audi A8", ir sportiniai "Mercedes-AMG GT 53", ir krosoveriai "KIA Sportage", ir miesto mažyliai "Suzuki Swift 4x4".
Šie automobiliai turi papildomą starterį-generatorių, kuris tiekia elektros energiją, kai pagrindinis vidaus degimo (benzininis arba dyzelinis) variklis yra išjungtas, kartu padeda greitai jį įjungti sustojus prie sankryžos. Elektrinis generatorius nesuteikia galimybės įsibėgėti važiuojant tik elektra, tačiau sumažina degalų sąnaudas bei anglies dvideginio emisiją. Papildoma elektros baterija įkraunama automobiliui lėtėjant ar jį stabdant – tuo metu panaudojama energija, kuri šiaip būtų iššvaistyta.
Kodėl tai labiausiai populiarėjanti hibridinė modifikacija? Jos nauda yra akivaizdi, o kaina – nedidelė, pavyzdžiui, keturiais ratais varomas hibridinis "Suzuki Swift 4x4" vidutiniškai vartoja 4,5 l/100 km benzino, į aplinką išmeta 101 g/km anglies dvideginio (CO2) emisiją.
IMA hibridai
Tokią sistemą turinčiuose automobiliuose elektrinis variklis įsiterpia tarp vidaus degimo variklio ir pavarų dėžės. "Integrated motor assist" – daugiausia tai modeliai "Honda".
Abu varikliai veikia išvien – vien elektra automobilis gali važiuoti tik lėtėdamas, įjungus neutralią pavarą. Ši sistema nėra tokia populiari, tad jos privalumais daugiausia naudojasi vienas gamintojas.
Visiški hibridai
Geriausias tokio automobilio pavyzdys – "Toyota Prius", pirmasis išpopuliarėjęs serijinės gamybos hibridinis modelis pasaulyje. Vidaus degimo ir elektrinis varikliai šio tipo hibriduose gali veikti ir kartu, ir atskirai.
Šie hibridai gali kelis kilometrus įveikti naudodami tik elektrą, tad jų degalų sąnaudos yra mažesnės. Kita vertus, jų kaina dažniausiai būna aukštesnė nei analogiškų tik vidaus degimo variklį turinčių automobilių, tad už mažesnes degalų sąnaudas tenka susimokėti papildomai. Nors konstrukcija sudėtingesnė, patikimumas dėl to nenukenčia, pavyzdžiui, miestų gatvėse matyti daug "Toyota Prius" taksi automobilių, kurie pagaminti dar praėjusiame dešimtmetyje.
Įkraunami hibridai
Tai yra dažna ir kai kuriais atvejais labai praktiška modifikacija. Vadinamieji "plug-in" hibridiniai automobiliai vien elektra įprastai gali nuvažiuoti apie 50 km, o išsikrovus baterijai toliau važiuoti naudodami vidaus degimo variklį. Atrodo labai praktiška ir patogu – juk daugelio žmonių darbo dienos rida neviršija pusšimčio kilometrų, o ilgesnėms kelionėms naudojamas benzininis ar dyzelinis agregatas.
Tačiau įkraunami hibridai kainuoja gerokai daugiau nei tik tradicinį variklį turintys automobiliai – neretai tas kainų skirtumas yra 30–50 proc., tad tokios technologijos finansine prasme nėra naudingos. Be to, "plug-in" hibridus reikia įkrauti – per kelias valandas tai galima padaryti iš bet kuriuose namuose esančio paprasto elektros lizdo. Neįkrautas "plug-in" modelis veiks tik kaip paprastas hibridinis automobilis – važiuoti tik elektra pavyks, tačiau labai neilgai.
Variklis įkrauna bateriją
Kai kurios elektra varomos transporto priemonės į aplinką išskiria CO2 emisiją. Kadangi elektromobiliai viena įkrova įveikia vis dar nedidelį atstumą, į kai kuriuos montuojami papildomi benzininiai varikliai, vadinami "range extenders". Pagrindinei baterijai išsekus, paleidžiamas benzininis variklis, kuris galios į ratus neperduoda, jis veikia kaip generatorius, įkraunantis elektrinę bateriją.
Tokio automobilio pavyzdys – "BMW i3 REx". Standartinis pirmos kartos i3 viena įkrova galėjo įveikti 160 km atstumą, o su benzininiu varikliu šis pailgėjo iki 320 km. Nors techniškai tokie modeliai yra elektromobiliai, daug kas juos vadina eiliniais "plug-in" hibridais – juk išmetimo sistemos vamzdį (duslintuvą) jie turi. Tiesa, gerai paslėptą.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Regitra“: nenorėdami likti be vairuotojo pažymėjimo, kai kurių savivaldybių gyventojai ypač suskubo
Nuo kitų metų Lietuvoje įsigalioja naujai tvarkai, kuomet baigus galioti medicininei pažymai nebegalios ir vairuotojo pažymėjimas. Todėl pastebima, kad aktyviausiai pasitikrinti sveikatą jau suskubo Kalvarijos ir Šilalės bei Klaipėdos rajonų ...
-
Tyrimas: elektromobilių įkrovimo kaina – svarbiausias veiksnys vairuotojams2
ISM universiteto tyrėjų atliktos apklausos duomenys rodo, kad Lietuvos elektromobilių savininkams svarbiausia įkrovimo preferencija yra kaina. ...
-
Nauji greičio matuokliai Vilniuje blyksi be perstojo: per metus – beveik 100 tūkst. pažeidimų5
Pernai liepą Vilniuje pradėję veikti 16 naujų stacionarių greičio matuoklių per metus užfiksavo beveik 100 tūkst. Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimų, vien šiemet juos padarė daugiau nei 50 tūkst. transporto priemonių, še&scaron...
-
Draudimo paradoksai: jokių įvykių, bet pabrango?7
Ar kada nors susidūrėte su situacija, kai automobilio draudimo įmoka staiga padidėjo, nors per pastaruosius metus nepatyrėte jokių eismo įvykių ar avarijų? ...
-
Tarp ralio „Aplink Lietuvą“ trofėjų – merų taurės
„Labai patiko varžytuvės, o ypač – techniškos trasos“, – sakė Aidas Valuckas, kartu su Daumantu Vasiliausku iškovojęs pagrindinį ralio „Aplink Lietuvą“ trofėjų – Prezidento taurę. ...
-
Lietuviai naujų automobilių pirko daugiau nei estai2
Praeitą mėnesį Lietuvoje įregistruota 13,7 proc. daugiau naujų automobilių, nei tokiu pat metu pernai, Estijoje – 1,8 proc. daugiau. ...
-
Vienodos kainos „Eleport“ įkrovimo stotelėse – ne vien Lietuvoje
„Eleport“ suvienodino kainas visose Lietuvoje veikiančiose bendrovės įkrovimo stotelėse. Be to, planuojama atidaryti naujų paslaugos elektromobiliams taškų. ...
-
Navigacijos naujovės: nebepasiklysite kiemuose ir išvengsite baudų
Jau rytoj finišuosiančios Paryžiaus olimpinės žaidynės tapo išskirtiniu įvykiu daugeliui pasaulio gyventojų. Didžiausias planetoje sporto renginys paskatino pasitempti ne tik sportininkus, bet ir technologijų specialistus. Kokį poveik...
-
Nebegali pakęsti betvarkės: už ne vietoje paliktus paspirtukus – bauda1
Vilniuje nuo pirmadienio draudžiamose vietose palikti elektriniai paspirtukai ar dviračiai bus nuvežami priverstinai, pažeidėjams grės baudos iki 180 eurų, ketvirtadienį pranešė sostinės savivaldybė. ...
-
Pareigūnai panaikino 136 socialinių tinklų paskyras: siūlė padirbtus vairuotojų pažymėjimus
Policija šįmet panaikino 136 paskyras, kuriose buvo siūloma neteisėtai įsigyti vairuotojo pažymėjimus, ketvirtadienį pranešė akcinė bendrovė „Regitra“. ...