„Versli Lietuva“: paslaugų eksportas didėjo 18,4 proc.

2011 m. III ketv., palyginti su 2010 m. III ketv., paslaugų eksportas augo 18,4 proc., arba 534,9 mln. Lt. Augimui daugiausia įtakos turėjo transporto paslaugos, augusios 19,5 proc., arba 309 mln. Lt., kelionių paslaugų eksportas didėjo 24,9 proc., arba 219,5 mln. Lt, IT paslaugos – 41,2 proc., arba 9,5 mln. Lt, statybos paslaugos – 6,5 proc., arba 4,7 mln. Lt, teigiama pranešime spaudai.

2011 m. III ketv., palyginti su 2010 m. III ketv., transporto paslaugų eksporto augimui didžiausią įtaką darė 269,3 mln. Lt, arba 67,1 proc. išaugęs ekspedijavimo, sandėliavimo ir kitų transporto paslaugų eksportas.

Daugiausia augo Šveicarijos rinka – 65,7 mln. Lt. Šios rinkos augimas sietinas su situacija Baltarusijoje, kadangi vasarą šios šalies verslininkai stengėsi realizuoti kiek įmanoma daugiau prekių tam, kad gautų užsienio valiutos ir išvengtų vietinės kontrolės, registruodavo įmones Šveicarijoje. Antra labiausiai augusi rinka buvo Rusija – 56,7 mln. Lt.

Viena iš augimo priežasčių yra ta, kad rusų užsakovai didino krovinių gabenimą Lietuvos geležinkelių transportu. Nyderlandai augo 44,7 mln. Lt. Augimas į šią šalį sietinas su keliais veiksniais: 1) Lietuvos ekspeditoriai stiprina savo pozicijas Vakarų rinkose; 2) patogi Nyderlandų logistinė aplinka bei mokestinė sistema. Nagrinėjamu laikotarpiu didesnių svyravimų ekspedijavimo paslaugų kainų srityje nebuvo, o po Naujųjų metų tvyro šioks toks neaiškumas, nes kai kurios šalys, pvz., Baltarusija, Ukraina, Lenkija, ruošiasi didinti pervežimų geležinkeliais kainas, todėl ateityje galimas maršrutų persiskirstymas.

Krovinių gabenimo kelių transportu paslaugų eksportas praktiškai sustojo augęs – nagrinėjamu laikotarpiu augimas sudarė tik 0,2 proc. Labiausiai mažėjo krovinių gabenimas Rusijos užsakovams – 34 mln. Lt, kaip teigia asociacijos „Linava“ atstovai, daugiausia dėl to, kad iškilo trišalių leidimų gabenti krovinius gavimo problemų, kurios buvo išspręstos rugsėjį. Rusijos užsakovai, pasimokę iš praeities, pradėjo geriau planuoti krovinių srautus, todėl dabar jie tolygiau paskirstomi per metus. Labiausiai augo Vokietijos rinka – nuo 19,8 mln. Lt iki 144,3 mln. Lt.

Toks augimas iš dalies sietinas su Rusijos problemomis, todėl tikėtina, kad Lietuvos vežėjai aktyviau ieškojo užsakymų Vakarų Europoje. Pervežimų kainos nustojo augti rugsėjo mėnesį ir šiuo metu yra stabilios, didesnių neigiamų tendencijų kol kas vežėjai nejaučia, tačiau neramina tendencijos Italijos, Ispanijos rinkose, kurios sudaro nemažą pervežimų struktūros dalį. Neigiamai Lietuvos vežėjų konkurencingumą veikia ir darbuotojų stygius, naujai įvesti mokesčiai bei aukštos draudimo kainos. Situacijos negerina ir nuo sausio brangusios vizos į Rusiją.

2011 m. III ketv., palyginti su 2010 m. III ketv., kelionių paslaugų eksportas augo 24,9 proc., arba 219,5 mln. Lt. Dvigubai augo kelionių paslaugų eksportas į Rusiją, trečdaliu išaugo ir iš šios šalies apgyvendintų asmenų skaičius, tokį augimą lėmė vasaros sezonas bei vykęs krepšinio čempionatas, kadangi didžiausias augimas Klaipėdoje, kur grupės varžybas žaidė Rusijos rinktinė. Be to, vis daugiau rusų poilsiui renkasi Lietuvos pajūrį. Antroje vietoje – Baltarusija, augimas sudarė 22,6 mln. Lt. Baltarusai daugiausia atvyksta į mūsų šaly apsipirkti, atvykti čia juos taip pat skatino ir prasidėję ekonomikos sunkumai šalyje.

2011 m. III ketv., palyginti su 2010 m. III ketv., IT paslaugų eksportas išaugo 41,2 proc., arba 9,5 mln. Lt. Daugiau kaip pusė viso augimo teko pagrindinei Lietuvos IT paslaugų eksporto rinkai – Danijai, į kurią augimas sudarė 5,5 mln. Lt. Antroje vietoje liko Latvija su 1,7 mln. Lt augimu.

2011 m. III ketv., palyginti su 2010 m. III ketv., statybos paslaugų eksportas išaugo 4,7 mln. Lt. Didžiausias augimas fiksuotas Norvegijoje – 8,2 mln. Lt, o eksporto bendra vertė sudarė 18 mln. Lt, šioje šalyje Lietuvos statybų sektoriaus atstovai ir toliau stiprina savo pozicijas, sėkmingai vykdydami užsakymus bei sulaukdami naujų pasiūlymų, o pagrindinės Lietuvos įmonių veiklos Norvegijoje yra tiltų statyba, gyvenamųjų namų statyba, fasadai.

Antroje vietoje pagal augimą buvo Prancūzija, kur statybos paslaugų eksportas augo 7,5 mln. Lt ir sudarė 12 mln. Lt. Baltarusijos inka mažėjo 9,5 mln. Lt, kur, ženkliai išaugus rizikoms šalies viduje, Lietuvos statybos įmonės susidūrė su valiutos problemomis bei pablogėjusia verslo aplinka.2011 m. III ketv., palyginti su 2010 m. III ketv., paslaugų eksportas augo visomis eksporto plėtros strategijoje numatytomis kryptimis. Prie augimo labiausiai prisidėjo beveik 27,5 proc., arba 235,5 mln. Lt, išaugusi Tradicinė rytų rinka.

Likusi ES rinka augo 9,6 proc., arba 118,7 mln. Lt, Namų rinka* – 13,6 proc., arba 76,7 mln. Lt, kitų šalių rinka augo sparčiausiai – 41,1 proc., arba 104,0 mln. Lt.

2011 m. III ketv., palyginti su 2010 m. III ketv., paslaugų eksportas iš Tradicinės rytų rinkos šalių sparčiausiai augo į Ukrainą – 64,6 proc., arba 13,0 mln. Lt (veiklos lizingas (paprastoji nuoma) augo 5,5 mln. Lt, ekspedijavimo, sandėliavimo ir kitos transporto paslaugos – 6,6 mln. Lt).

Paslaugų eksportas į Rusiją didėjo 31,3 proc., arba 169,9 mln. Lt (kelionių paslaugos augo beveik du kartus – 130,6 mln. Lt, ekspedijavimo, sandėliavimo ir kitos transporto paslaugos augo 46,4 mln. Lt). Į Baltarusiją paslaugų eksportas augo 17,8 proc., arba 52,6 mln. Lt (krovinių gabenimo geležinkeliais paslaugos augo 31,7 mln. Lt, kelionės – 22,6 mln. Lt).

2011 m. III ketv., palyginti su 2010 m. III ketv., paslaugų eksportas iš Likusios ES rinkos šalių sparčiausiai augo į Graikiją – 294,6 proc., arba 10,9 mln. Lt (ekspedijavimo, sandėliavimo ir kitos transporto paslaugos augo 10,1 mln. Lt), į Nyderlandus – 62,4 proc., arba 52,7 mln. Lt (ekspedijavimo, sandėliavimo ir kitos transporto paslaugos augo 44,5 mln. Lt, krovinių pervežimas kelių transportu – 7,4 mln. Lt), į Italiją – 30,7 proc., arba 17,1 mln. Lt (keleivių pervežimas oro transportu augo 14,3 mln. Lt, kelionės – 3,9 mln. Lt), į Vokietiją – 9,8 proc., arba 36,0 mln. Lt (krovinių pervežimas augo 27,1 mln. Lt, kelionės – 15,4 mln. Lt). 2011 m. III ketv., palyginti su 2010 m. atitinkamu laikotarpiu, paslaugų eksportas labiausiai mažėjo į Jungtinę Karalystę – 25,5 proc., arba 28,5 mln. Lt (keleivių pervežimas oro transportu sumažėjo 29,4 mln. Lt, tiesa 4,0 mln. Lt didėjo rinkos konjunktūros ir viešosios nuomonės apklausų, reklamos paslaugų eksportas), į Bulgariją paslaugų eksportas sumažėjo 6,1 karto, arba 9,1 mln. Lt (prekybinio tarpininkavimo paslaugos sumažėjo 8,5 mln. Lt).

2011 m. III ketv., palyginti su 2010 m. III ketv., paslaugų eksportas iš Namų rinkos šalių sparčiausiai augo į Latviją – 22,5 proc. arba 39,2 mln. Lt (krovinių pervežimas augo 11,0 mln. Lt, ekspedijavimo, sandėliavimo ir kitos transporto paslaugos – 18,7 mln. Lt, kelionės – 5,5 mln. Lt), į Estiją – 18,9 proc., arba 14,2 mln. Lt (krovinių pervežimas – 5,2 mln. Lt, kelionės – 4,8 mln. Lt), į Daniją – 12,4 proc., arba 11,6 mln. Lt (ekspedijavimo, sandėliavimo ir kitos transporto paslaugos augo 7,0 mln. Lt, kompiuterinės paslaugos – 5,5 mln. Lt).

2011 m. III ketv., palyginti su 2010 m. III ketv., paslaugų eksportas iš Kitų šalių rinkos daugiausiai augo į Šveicariją – 160 proc., arba 71,2 mln. Lt (ekspedijavimo, sandėliavimo ir kitos transporto paslaugos augo 65,4 mln. Lt, verslo konsultacinės paslaugos – 1,84 mln. Lt), į JAV – 59,9 proc., arba 21,6 mln. Lt (finansinės paslaugos augo 18,8 mln. Lt, ekspedijavimo, sandėliavimo ir kitos transporto paslaugos – 8,1 mln. Lt), į Kiniją – 352 proc., arba 10,2 mln. Lt (ekspedijavimo, sandėliavimo ir kitos transporto paslaugos augo 9,1 mln. Lt), į Australiją – 269 proc., arba 7,5 mln. Lt (krovinių pervežimas kelių transportu augo 5,5 mln. Lt, ekspedijavimo, sandėliavimo ir kitos transporto paslaugos – 2,0 mln. Lt).

Didžiausias paslaugų eksporto mažėjimas 2011 m. III ketv., palyginti su atitinkamu 2010 m. laikotarpiu, buvo užfiksuotas į Kazachstaną – paslaugų eksportas sumažėjo 18,6 proc., arba 8,5 mln. Lt (kitos oro transporto paslaugos sumažėjo 6,8 mln. Lt, krovinių pervežimas keliais sumažėjo 5,2 mln. Lt, tačiau ekspedijavimo, sandėliavimo ir kitos transporto paslaugos augo 3,9 mln. Lt).


Šiame straipsnyje: Versli Lietuvaekonimika

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių