- Lukas Juozapaitis, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Seimo Ekonomikos komiteto siūlomos ir parlamente jau svarstomos Kelių transporto kodekso pataisos gali sudaryti išskirtines sąlygas daliai vežėjų tarpmiestiniais autobusais bei apsunkintų naujų įmonių atėjimą, be to, galėtų būti piktnaudžiaujama kainodara, pareiškė Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT).
„Numatomu teisiniu reguliavimu gali būti sudaromos išskirtinės sąlygos vežėjams, turintiems leidimą vežti keleivius reguliariais reisais nustatytu tolimojo susisiekimo maršrutu, vykdyti šią veiklą kitų vežėjų atžvilgiu“, – antikorupcinio vertinimo išvadoje teigia STT.
Atlikti antikorupcinį vertinimą dėl pataisų, kurioms po pateikimo Seimas yra pritaręs, tarnybos paprašė Susiekimo ministerija.
„Matome tas grėsmes, kurios galėtų atsitikti, jei atitinkamos nuostatos būtų priimtos“, – BNS teigė susisiekimo viceministras Mindaugas Tarnauskas.
Ekonomikos komitetas siūlo, kad vienam vežėjui būtų galima išduoti tik vieną leidimą vežti keleivius tolimojo susisiekimo maršrutu, taip pat išskirti esamus ir naujus maršrutus, tačiau palikti nuostatą, kad jų trasos nesutaptų daugiau kaip 50 proc.
STT pabrėžė, kad dėl parlamentarų siūlymo vienam vežėjui išduoti tik vieną leidimą vežti nustatytu maršrutu gali būti apribotas vežėjų lygiateisiškumas.
M. Tarnauskas teigė, kad tokia nuostata smarkiai ribotų konkurenciją bei būtų palanki daliai rinkoje jau veikiančių bendrovių.
„Tarpmiestiniame susisiekime šiandien turime 189 maršrutus ir naujų maršrutų būtent negalime sukurti dėl kitų ribojančių sąlygų, dėl trasų dubliavimosi. Jei būtų įvesti tokie pakeitimai, jie galimai būtų naudingi tik kai kuriems rinkoje veikiantiems vežėjams“, – teigė viceministras.
Konkurencijos taryba liepos pradžioje taip pat pasisakė, kad toks siūlymas apribotų konkurenciją.
Ji anksčiau BNS teigė, kad Susiekimo ministerija siūlė apsvarstyti galimybę numatyti papildomų kriterijų vežėjui, kreipiantis dėl leidimo tam tikru maršrutu vežti keleivius – pavyzdžiui, kad tvarkaraštyje išvykimo laikas nesutaptų su jau leidimus turinčių vežėjų laiku mažiau nei 30 minučių. Taip pat siūlyta, kad naujo maršruto trasai raštu pritartų visos savivaldybės, kurias ji kirstų.
Pataisos leistų vežėjams piktnaudžiauti kelionių kaina
STT taip pat abejoja, ar kita siūloma nuostata – atsisakyti prievolės vežėjams iš anksto nustatyti tarifus – užtikrins palankesnes kainas keleiviams, ko siekia iniciatoriai.
„Vežti keleivius reguliariais reisais nustatytu (...) maršrutu tokiu atveju galėtų tik vienas vežėjas pagal jam vienam išduotą leidimą, kuris, turėdamas teisę nustatyti tarifus (teisės aktų ribose), įgytų ir galimybę iš anksto jų nepaskelbti“, – išvadoje nurodė STT.
Tarnybos teigimu, suteikus tokią galimybę vežėjams susiklostytų palankios sąlygos, pavyzdžiui, padidinti bilieto kainas ir gauti didesnę kompensaciją už negautas pajamas dėl lengvatų.
Vežėjas galėtų jums taikyti visiškai kitokią kainodarą į paskutines vietas, nei pirmiems. Ko gero, galimybių manipuliuoti kaina būtų gerokai daugiau.
M. Tarnausko teigimu, panaikinus tokį ribojimą vežėjai keleiviams galėtų taikyti skirtingas kainas.
„Vežėjas galėtų jums taikyti visiškai kitokią kainodarą į paskutines vietas, nei pirmiems. Ko gero, galimybių manipuliuoti kaina būtų gerokai daugiau. Manome, kad tokios nuostatos panaikinimas nebūtų labai geras dalykas“, – BNS kalbėjo viceministras.
Šioms Kelių transporto kodekso pataisoms po pateikimo Seimas pritarė balandį. Pasak M. Tarnausko, joms pateikta nemažai pasiūlymų, atskirų Seimo narių registruotų Kelių transporto kodekso pakeitimų, kurie dar nebuvo apsvarstyti.
„Tikimės, kad įstatymų leidėjai į tai (STT išvadą – BNS) atsižvelgs“, – teigė viceministras.
Pernai liepos 1-ąją įsigaliojusiomis Kodekso pataisomis tolimojo susisiekimo autobusais rinka buvo pertvarkyta, be kita ko numatant, kad autobusai turi būti ne senesni nei 14 metų, o nuo 2026-ųjų – 10 metų.
Tikėtasi, kad pertvarka padės pritraukti į rinką naujų dalyvių ir taip skatins konkurenciją, kurios šiame versle trūksta.
Vis dėlto Seimo komitete surengtoje diskusijoje savivaldybių atstovai teigė, kad konkurenciją skatinti turėjusi reforma iš esmės nieko nepakeitė, o situacija tik prastėja.
Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) patarėja Dovilė Sujetaitė anksčiau teigė, kad pradėjus reformą dalyje regionų buvo panaikinti kai kurie autobusų maršrutai.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nusiteikite: šventės šiemet kainuos dar brangiau
Nors už lango vis dar niūrus sausis, šiltnamiuose jau pražydo pirmosios tulpės. Gėlininkai sako, kad šiemet įprastų tulpių mažai – žmonės ieško išskirtinių formų ir spalvų, kad kartais net sunku pasakyti, kokia t...
-
Apie išmokas Lietuvos ūkininkams: tai yra skandalas
Ūkininkai piktinasi – konkuruoja toje pačioje rinkoje, tačiau gauna kone trečdaliu mažesnes Europos Sąjungos (ES) paramos išmokas nei vidurkis. Kad padėtį reikia išlyginti, sako ir naujasis žemės ūkio ir maisto eurokomisaras, ta...
-
Iki istorinio žingsnio liko nedaug: bus gražus, įprastas savaitgalis, lemputės nė nesumirksės
Liko vos dvi savaitės iki istorinio žingsnio – Baltijos šalys atsijungs nuo sovietinės elektros sistemos, dar kitaip vadinamo BRELL žiedo. ...
-
Lietuva tęsia milijardų paieškas
Siūlymų, iš kur gauti pinigų gynybai, kaip iš gausybės rago. Prezidentūra norėtų gauti daugiau lėšų apmokestindama valstybės rezervus, paimti ir įdarbinti žmonių indėlius, dar labiau prispausti šešėlį, na ir, ...
-
Lietuvoje – vis daugiau darbo jėgos iš užsienio: prakalbo apie vieną šalį
Lietuvoje daugėja leidimą gyventi šalyje turinčių filipiniečių, dvigubai padidėjo leidimus turinčių Pakistano, Bangladešo ir Indijos piliečių skaičius, rodo sausio mėnesio Migracijos departamento duomenys. ...
-
Kelionių organizatoriai: tikrai yra kelialapių juokingomis kainomis
Lietuvoje ir Europoje pastaraisiais metais žiemą trūkstant sniego, lietuviai šaltojo sezono atostogas vis dažniau praleidžia slidinėdami Skandinavijos šalyse, tačiau aktyviai keliauja ir po šiltuosius kraštus, sako turizmo ve...
-
Lietuvoje pernai registruoti 42 baltarusiški traktoriai – dukart mažiau nei užpernai
Lietuvoje praėjusiais metais buvo registruoti 42 baltarusiškai traktoriai, tai yra maždaug du kartus mažiau negu užpernai, šeštadienį pranešė LNK žinios. ...
-
Generalinis komisaras finansavimą vidaus saugumui ragina susieti su BVP
Lietuvos policijos generalinis komisaras Arūnas Paulauskas ragina vidaus saugumo tarnybas finansuoti skiriant fiksuotą procentą nuo šalies bendrojo vidaus produkto (BVP), kaip finansuojama krašto apsauga. ...
-
Vilniuje norima įvesti rinkliavą už dalijimąsi paspirtukais ir dviračiais
Vilniuje ketinama įvesti rinkliavą už leidimus dalintis elektriniais paspirtukais ar dviračiais. Vieno euro mėnesio rinkliavą joms reikėtų mokėti už kiekvieną siūlomą paspirtukų ar dviratį. ...
-
Byla dėl Kinijos sankcijų Lietuvai bus tęsiama
Europos Komisiją (EK) tęs bylą Pasaulio prekybos organizacijoje (PPO) dėl galimų Kinijos prekybos ribojimų Lietuvai, penktadienį skelbia LRT. ...